Klimatyzacja samochodowa to nie tylko wygoda, ale również element bezpieczeństwa, szczególnie w upalne dni. Jednak, aby działała sprawnie, należy pamiętać o regularnych przeglądach i serwisach. Jednym z ważniejszych czynników jest stan czynnika chłodzącego w układzie klimatyzacji. Często pojawiające się pytanie brzmi, jak często uzupełniać czynnik w klimatyzacji samochodowej.
Zaleca się, aby stan czynnika był sprawdzany raz w roku lub po przejechaniu około 30 tysięcy kilometrów. Jeśli klimatyzacja nie działa jak należy, należy przeprowadzić szczegółową diagnozę, która pomoże ustalić przyczynę problemu. Warto jednak pamiętać, że uzupełnienie czynnika chłodzącego nie rozwiąże problemu, jeśli przyczyna usterki jest inna. W takiej sytuacji konieczna jest wizyta w warsztacie samochodowym
R134a był standardowym czynnikiem chłodzącym stosowanym w klimatyzacjach samochodowych przez długi czas. Jednakże, ze względu na swoją wysoką zawartość fluorowęglowodorów, które wpływają negatywnie na środowisko, został zastąpiony przez bardziej ekologiczny R1234yf.
Gaz R1234yf i R134a są obydwa stosowane jako czynniki chłodnicze w układach klimatyzacji . Różnią się jednak kilkoma ważnymi czynnikami:
Podsumowując, R1234yf i R134a różnią się przede wszystkim właściwościami fizycznymi, wpływem na środowisko, bezpieczeństwem oraz kosztami. R1234yf jest bardziej przyjazny dla środowiska, ale również droższy w użyciu.
Regularny serwis klimatyzacji samochodowej jest ważny nie tylko ze względów bezpieczeństwa, ale również dla utrzymania optymalnej wydajności układu. W trakcie serwisu klimatyzacji samochodowej należy przeprowadzić kontrolę szczelności układu klimatyzacji. Najczęściej stosowane są dwie metody: próżniowa oraz przy użyciu hydrogenu.
Zarezerwuj wizytę
u specjalisty!